مقایسه بخش هایی از نسخه های تعزیه حر در اراک و یالرود نور/علی اکبر خلعتبری




تعزیه حر در دستگاه نوا خوانده میشود.به عنوان نمونه مطلع تعزیه حر با کلمه نوا شروع میشود و نشان دهنده اینست که موسیقی مذهبی و تعزیه در حفظ موسیقی سنتی و اصیل ایرانی نقش کلیدی را ایفا نموده است.


 

تعزیه حر در دستگاه نوا خوانده میشود.به عنوان نمونه مطلع تعزیه حر با کلمه نوا شروع میشود و نشان دهنده اینست که موسیقی مذهبی و تعزیه در حفظ موسیقی سنتی و اصیل ایرانی نقش کلیدی را ایفا نموده است.

نسخه تعزیه حر در اراک :

ابن زیاد:
ساقی بریز می و مطرب بزن نوا                             

خوش خوان بخوان، بخوان که جهان شد به کام ما .....

حر(آواز در دستگاه نوا)
هان ای امیر در برت این لحظه حاضرم                      

لیکن ندانم از چه ره افسرده خاطرم
باشد سه چهار روز که هر لحظه می‌تپد                  

 بی‌اختیار این دل غمدیده در برم
گر مطلبی بود بنما زودتر عیان                                

شاید دهد جلای به قلم مکدرم ....

نسخه حر در یالرود:(آواز در دستگاه نوا)

باز بر سر که ندانم چه بود دوران را              

که پرستند ز جان اهرمنان شیطان را

بنده بر روی خداوند کشد چون شمشیر                   

غایت جهل بود مشت زدن سندان را

مدتی همره یاران به بیابان بودم                             

 آمدم تا نگرم مرتبه انسان را

تا کسی درد نبیند نچشد درمانش              

 تا کسی مرگ نبیند نشناسد جان را

والی کوفه عبیدالله بی دین باشد               

بیم آنست که بر باد دهد ایمان را

چیست فرمان تو نسبت به من ای ابن زیاد               

تا که بر بیعت تو جهد کنم پیمانرا

نسخه تعزیه حر در اراک (آواز عراق)

هاتف:
ای حر خورشید رو تعجیل کن تعجیل کن                   

ای دلیر کامجو تعجیل کن تعجیل کن
زود رو در خدمت شاه شهید                                              

ای دلیر کامجو تعجیل کن تعجیل کن

نسخه حر در یالرود: (آواز عراق)

هاتف:

مژده بادا ای حر نیکو سرشت                                             

عافیت بادا تو را باغ بهشت

مُلک و حوران و غلامان همگی منتظرند                               

جای تو جنت و فردوس که حق بر تو نوشت
نسخه تعزیه حر در اراک :

حر:
می‌روی ای حر که بندی آب بر آل رسول                   

در میان جنت و دوزخ یکی را کن قبول
هاتفی گوید ز مابین زمین و آسمان                        

 خوش به حالت حر روانی جانب باغ جنان

نسخه حر در یالرود: (آواز عراق)

نمیدانم چه حکمت باشد از بهر من ای داور              

کمربستم پی قتل حسین فرزند پیغمبر

ز هر سو بنگرم سنگ و کلوخ و جمله اشیاء              

بشارت بر بهشتم میدهند حکمت چه باشد آه

نمودم عهد ای داور به حق ذات پیغمبر                                 

 اگر باشد مرا صد جان کنم ایثار آن سرور

نوازید طبل ای یاران در این صحرای پر وحشت            

که گردد با خبر فرزند پاک ساقی کوثر

نسخه حر در یالرود:

زینب: در دستگاه نوا

امشب آهنگ جرس ما را به منزل می برد    

-دختر زار حسین خوابش به محمل می برد - 

سعی کن ای ساربان،ناقه را سرعت بران

ساربان امشب چرا بر سینه و سر می زنی- 

گاه بر ناقه گهی بر چوب محمل می زنی  - 

سعی کن ای ساربان،ناقه را سرعت بران

 

توبه حر:آواز سه گاه

بار الها چه به سر قوم ستمگر دارند                                    

اين چه شوري است که اين فرقه کافر دارند

آن چه معلوم شد اين شورش و غوغا از چيست                    

سر قتل پسر ساقي کوثر دارند

واي بر حال من اين جور و جفا يعني چه                               

دارم اين گونه به خود ظلم و جفا يعني چه

سر راه پسر شير خدا را بستم                                           

مادرم کاش نشيند به عزا يعني چه

کاش در دهر نمي زاد مرا مادر من               

دوستي من و اولاد زنا يعني چه

واي بر من که ره خويش گشودم به جهيم    

 داده ام از کف خود هر دو سرا يعني چه

هيچ عاقل نکند آنچه به خود من کردم                     

 گشته ام رانده درگاه خدا يعني چه

توبه حر در آواز دشتی:

حر ریاحی نشین بر زمین  

کن گریه بر خود ایا دل غمین                      

زنده نمامنی بروی زمین   

یادی بیاور به روز جزا

دنبا عزیز است و مالش عزیز          

 کن گریه بر خود ایا با تمیز  

اشک ندامت زچشمان بریز            

یادی بیاور به روز جزا

شه سپهر اقتدار                         

ولی امر کردگار                

 سرم ز خاک غم بر آر                    

پذیر توبه مرا

غریب دشت کربلا            

عزیز درگه خدا                 

 بجز درت روم کجا             

 پذیر توبه مرا

ایا تو بانوی حرم                         

  نثار مقدمت سرم            

 سیاه رو به محشرم                     

پذیر توبه مرا









کلمات کليدي : تعزیه حر

© کپی رایت توسط : تعزیه خانه کرمان (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مطالب فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است .

نوشته شده در تاریخ : 22 بهمن ماه ، 1390 (3316 مشاهده)

[ بازگشت ]

تعزیه خانه در تلگرام

تعزیه خانه کرمان در تلگرام

نظرسنجی

نظر شما درباره سایت

خیلی عالیه
میتونه بهتر باشه
جای کار داره
بهترین سایته
نظری ندارم!



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 168
نظرات : 1226

سفارش تبليغات

ورود:
رمز عبور:
 

پیام اهل خانه

ارشيو پيغام کوتاه   

 

مقالات

· آسیب شناسی تعزیه
· یادداشتی بر موسیقی تعزیه/سدعظیم موسوی
· تعزيه و شبيه خواني
· سوگ سیاوش/یدالله آقاعباسی
· هاشم فیاض...
· تعزیه، ‌نمایش‌ كامل ‌‌ایرانی/دكتر اردشیر صالح‌پور
· تعزیه و تاریخچه آن نزد خاورشناسان/ داوود حاتمی
· در آمدي بر تعزيه و تعزيه خواني/اسماعیل مجللی
· تعزيه و شبيه خوانى /جواد محدثى
· نوشتاری در باب تعزیه /دکتر عبدالحسین زرّین کوب
· تعزیه هنری نمایشی، بیانگر واقعه جانگداز کربلا
· تاريخ معماري حرم امام حسين (ع) /اسماعیل مجللی
· تعزيه/کیوان پهلوان
· نگاهي به عاشورا پژوهي در غرب/عبدالحسين حاجى ابوالحسنى و محمد نورى
· تعزیه و تئاتر/اسماعیل مجللی
· تعزيه خوان ها ، راويان موسيقي آوازي/محمدجواد بشارتی
· نگاهي به تعزيه و آسيب شناسي آن در ايران امروز /کیوان پهلوان
· تعزیه و سینما/اسماعیل مجللی
· پیدایش موسیقی در تعزیه
· اصطلاحات رایج در تعزیه
· متادرام در تعزیه/فرید میرشکار
· تعزیتی بر مجالس شبیه خوانی/هومن نجفیان
· تاثیر امام رضا بر فرهنگ و هنر ایرانی /اسماعیل مجللی
· کند و کاوی در هنر شبیه خوانی/علی اکبر خلعتبری/هوشنگ سامانی
· مقایسه بخش هایی از نسخه های تعزیه حر در اراک و یالرود نور/علی اکبر خلعتبری
· بازی در بازی
· نگاهي به مصرع خواني )پرسش و پاسخ( در هنر شبيه خواني
· مردم شناسی مراسم شبیه خوانی ( تعزیه )/مسعود گنجعلیخان حاکمی
· تعزیه کرمان
· هنر عشق /وحید کیارسی
· تعزیه؛ جلوه‌ی ناب هنر آئینی/وحید کیاسری
· جستاری بر میراث نیاکا‌ن‌مان /سیاوش قائدی
· تضاد و تقابل در لباس تعزیه
· در آمدی بر تعزیه و تعزیه خوانی

محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما





محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما





محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما