نگاهي به مصرع خواني )پرسش و پاسخ( در هنر شبيه خواني





براي بيان واضح و راحتترمحاوره بين دوشبيه خوان(فرد در برابر فرد)وياچند شبيه در برابريك شبيه ازاين شيوه استفاده ميشود.


مصرع خواني در گروههاي موافق و مخالف هر دو اجرا ميگردد.و به صورتهاي مختلف هم خوانده ميشود.گاه بين شمر و ابن سعد بصورت اشتلم خواني و گاه بين موافق خوانها بصورت درد دل و يا حالات وداع و خداحافظي و گاه براي اينكه سوم شخص يا همان مستمع به طور كامل در جريان مكالمات و صحبت هاي بين طرفين قرار بگيرد بصورت پرسش و پاسخ خوانده مي شود.مثلا مستمع با شنيدن محاورات بين شمر و يزيد در تعزيه ورود شام از اتفاقات صحراي كربلا مطلع مي شود.

از نكات مهم درمصرع خواني رعايت قافيه مشترك شعر بين خوانندگان ميباشد و با رعايت مناسب حق مطلب ادا خواهد شد در غير اينصورت علاوه بر اينكه شنونده متوجه صحبتهاي بين طرفين نخواهد شد ، بلكه ممكن است خوانندگان كم تجربه پيوستگي مطالب را از دست بدهند و به نوعي سبب حذف شدن بعضي از قسمتهاي اصلي تعزيه بطور ناخودآگاه ميگردند و تعزيه گردان به خاطر سروسامان بخشيدن به اين اتفاق و جمع كردن مجلس وارد سكانس بعدي خواهد شد .

قافيه هاي مشترك با رنگ قرمز نشان داده شده اند.

مصرع خواني حضرت علي(ع) و حضرت زينب(س) :

علي(ع) : بيا اند برم اي زينب زار                            زينب(س) : چه مطلب داري اي باب وفادار

علي(ع) : بيا پنهان ببينم سير رويت                       زينب(س) : چرا بينم پدر آشفته مويت

ادامه مصرع خواني.........................

مصرع خواني حضرت علي اكبر(ع)و حضرت عباس(ع) در تعزيه شهادت ابوالفضل(ع)

ابوالفضل(ع):اي سياهي كيستي اين نيمه شب        علي اكبر(ع):گفتگويت چيست اي مرد عرب

ابوالفضل(ع):اي جوان من سرور اين لشگرم   علي اكبر(ع):من علي اكبر ز نسل حيدرم

ادامه مصرع خواني.........................




علي اكبر خلعتبريa.a.khalatbari@gmail.com








کلمات کليدي : مصرع خوانی

© کپی رایت توسط : تعزیه خانه کرمان (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)
برداشت مطالب فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است .

نوشته شده در تاریخ : 23 تير ماه ، 1391 (2346 مشاهده)

[ بازگشت ]

تعزیه خانه در تلگرام

تعزیه خانه کرمان در تلگرام

نظرسنجی

نظر شما درباره سایت

خیلی عالیه
میتونه بهتر باشه
جای کار داره
بهترین سایته
نظری ندارم!



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 167
نظرات : 1152

سفارش تبليغات

ورود:
رمز عبور:
 

پیام اهل خانه

ارشيو پيغام کوتاه   

 

مقالات

· آسیب شناسی تعزیه
· یادداشتی بر موسیقی تعزیه/سدعظیم موسوی
· تعزيه و شبيه خواني
· سوگ سیاوش/یدالله آقاعباسی
· هاشم فیاض...
· تعزیه، ‌نمایش‌ كامل ‌‌ایرانی/دكتر اردشیر صالح‌پور
· تعزیه و تاریخچه آن نزد خاورشناسان/ داوود حاتمی
· در آمدي بر تعزيه و تعزيه خواني/اسماعیل مجللی
· تعزيه و شبيه خوانى /جواد محدثى
· نوشتاری در باب تعزیه /دکتر عبدالحسین زرّین کوب
· تعزیه هنری نمایشی، بیانگر واقعه جانگداز کربلا
· تاريخ معماري حرم امام حسين (ع) /اسماعیل مجللی
· تعزيه/کیوان پهلوان
· نگاهي به عاشورا پژوهي در غرب/عبدالحسين حاجى ابوالحسنى و محمد نورى
· تعزیه و تئاتر/اسماعیل مجللی
· تعزيه خوان ها ، راويان موسيقي آوازي/محمدجواد بشارتی
· نگاهي به تعزيه و آسيب شناسي آن در ايران امروز /کیوان پهلوان
· تعزیه و سینما/اسماعیل مجللی
· پیدایش موسیقی در تعزیه
· اصطلاحات رایج در تعزیه
· متادرام در تعزیه/فرید میرشکار
· تعزیتی بر مجالس شبیه خوانی/هومن نجفیان
· تاثیر امام رضا بر فرهنگ و هنر ایرانی /اسماعیل مجللی
· کند و کاوی در هنر شبیه خوانی/علی اکبر خلعتبری/هوشنگ سامانی
· مقایسه بخش هایی از نسخه های تعزیه حر در اراک و یالرود نور/علی اکبر خلعتبری
· بازی در بازی
· نگاهي به مصرع خواني )پرسش و پاسخ( در هنر شبيه خواني
· مردم شناسی مراسم شبیه خوانی ( تعزیه )/مسعود گنجعلیخان حاکمی
· تعزیه کرمان
· هنر عشق /وحید کیارسی
· تعزیه؛ جلوه‌ی ناب هنر آئینی/وحید کیاسری
· جستاری بر میراث نیاکا‌ن‌مان /سیاوش قائدی
· تضاد و تقابل در لباس تعزیه
· در آمدی بر تعزیه و تعزیه خوانی

محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما





محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما





محل تبلیغات شما

محل تبلیغات شما